Čechy by šrotovné nepřesvědčilo


Téměř dvě pětiny (39 %) obyvatel se domnívají, že kdyby se v Česku zavedlo šrotovné, oživil by se domácí prodej aut a tím také automobilový průmysl. Přitom jen pětina (20 %) obyvatel by se rozhodla pro nákup nového auta právě díky šrotovnému.  Údaje vyplývají ze studie společnosti GfK Czech*, která se zabývá případným zavedením šrotovného u nás.

„Že se téma šrotovného dostalo ze stolu politiků mezi širokou veřejnost, dokazuje odpověď většiny respondentů. Na otázku, jaká z protikrizových opatření jsou v České republice zvažována, 67 % dotazovaných odpovědělo právě šrotovné, které už je zavedené jak u našich západních sousedů v Německu, tak na Slovensku. Navíc po vzoru automobilek se šrotovného domáhají také čeští nábytkáři a prodejci s elektrospotřebiči,“ říká k výsledkům studie Sherin Dalíková, manažerka marketingu a komunikace z agentury GfK Czech.

Přestože zavedení šrotovného je nyní ve hře i v České republice, více než dvě pětiny respondentů (44 %) se domnívají, že by toto protikrizové opatření automobilový průmysl neoživilo. 39 % lidí naopak věří, že by domácí prodej aut podpořilo, ale jen polovinu z nich by zavedení šrotovného přesvědčilo pořídit si nový dopravní prostředek (viz grafy 1 a 2). Ve více než polovině případů (53 %) by se Češi uchýlili ke koupi automobilu domácí výroby. Zahraniční vůz pak preferuje jen 37 % respondentů.

Graf 1 si můžete stáhnout ZDE.

Graf 2 si můžete stáhnout ZDE.

„Zajímavé výsledky studie přinesla v hodnocení výše investice, kterou by Češi chtěli použít na koupi nového vozu. 34 % respondentů by si chtělo pořídit auto do 200 000 Kč, 16 % je ochotno zaplatit až 250 000 Kč a 28 % až 300 000 Kč,“ uvedla Sherin Dalíková. Nejčastější formou financování koupě vozidla by byl leasing, který preferuje 44 % dotázaných. 34 % lidí by uhradilo automobil v hotovosti a jedna pětina (20 %) by si na koupi vzala spotřebitelský úvěr.  

Graf 3 si můžete stáhnout ZDE.

Zájem Čechů o téma šrotovného, respektive zda bude či nebude zavedeno i u nás, je pochopitelný, protože 23 % lidí denně nebo téměř denně jezdí svým osobním autem. Celkově 57 % obyvatel užívá osobní vůz nejméně jedenkrát za měsíc. 21 % Čechů nemá automobil a 16 % vůbec nevlastní řidičský průkaz (viz graf 3).

Šrotovné zavedlo v Evropě již Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko a Slovensko.

* Studie GfK Czech byla uskutečněna v červenci 2009 formou osobních rozhovorů na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku od 15 let.

Informace pro média:


GfK Czech, s.r.o. (dříve GfK Praha) je v České republice předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, marketingových analýz, včetně konzultačního a poradenského servisu pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií a pro poskytovatele služeb ze soukromého i veřejného sektoru.

GfK Czech, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Za finační rok 2008 dosáhla GfK Group tržeb ve výši 1,220.4 milionů EUR. Skupina GfK svými 115 společnostmi pokrývá více než 100 zemí. Z celkového počtu 10 267 zaměstnanců (ke 31. 3. 2009) pracuje 80 % mimo Německo.

V roce 2000 se společnost GfK Czech kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK Czech a INCOMA GfK (dříve INCOMA Research).

Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.czwww.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz
verze pro tiskverze pro tiskverze pro tisk