Dovolenou si Češi hledají na internetu

Češi stále častěji cestují, či jezdí na dovolenou. Ukázaly to výsledky studie Dovolená 2009, kterou realizovala společnost GfK Czech*. V roce 2008 plánovalo zahraniční dovolenou v následujících 12 měsících 48 % osob, kdežto v roce 2003 to bylo jen 42 % obyvatel. K nárůstu, byť mírnému, za sledované období došlo i u tuzemské dovolené, a to z 50 % na 54 %.

Výraznou změnou prošly návyky lidí při vyhledávání a nákupu vhodné dovolené. Zatímco v roce 2006 vyhledávalo informace o zájezdech a ubytování na internetu pouze 5 % lidí, v roce 2008 už to bylo více než 30 % osob (graf 1).

„Obdobně dramatický nárůst je patrný i v přímém nákupu a závazném objednání zájezdů či ubytování přes internet. V roce 2006 si zájezd či ubytování závazně objednalo či koupilo pouze 1,4 % osob, o dva roky později už to bylo více než 8 % obyvatel,“ doplňuje informace Pavel Rusý, Special Projects Director z GfK Czech.

Rovněž v plánování využití letecké dopravy (mimo létání s cestovními kancelářemi) došlo k nárůstu z 13,7 % v roce 2003 na 17,3 % v loňském roce. Vyhledávání informací o letenkách stouplo za poslední dva roky ze 2 % populace na více než 12 %, letenky pak přes internet v loňském roce nakoupilo 3,5 % obyvatel (viz graf 2).

Zahraniční dovolenou před tuzemskou upřednostňují svobodní a bezdětné páry do 39 let. 15 % z nich si ji pořizuje na internetu a dalších 30 % ji tam vyhledává. Ostatní skupiny obyvatelstva pak preferují tuzemskou dovolenou, z nichž nejčastěji (10 %) si tento typ rekreace kupují on-line lidé ve věku od 24 do 64 let s šesti až osmnáctiletými dětmi. Jen o procento více (11 %) si jich na internetu pořizuje zahraniční zájezd.

*Studie GfK Czech vychází z dat výzkumu Data Support, byla realizována v průběhu celého roku 2008 na vzorku 15 150 respondentů ve věku od 12 do 79 let.

Informace pro média:

GfK Czech, s.r.o. (dříve GfK Praha) je v České republice předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, marketingových analýz, včetně konzultačního a poradenského servisu pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií a pro poskytovatele služeb ze soukromého i veřejného sektoru.

GfK Czech, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Za finanční rok 2008 dosáhla GfK Group tržeb ve výši 1,220.4 milionů EUR. Skupina GfK svými 115 společnostmi pokrývá více než 100 zemí. Z celkového počtu 10 267 zaměstnanců (ke 31. 3. 2009) pracuje 80 % mimo Německo.

V roce 2000 se společnost GfK Czech kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK Czech a INCOMA GfK (dříve INCOMA Research).

Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.czwww.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz
verze pro tiskverze pro tisk