GfK: 27 % Čechů spojuje Vánoce se stresem


Slovo „vánoce“ vyvolává v lidech nejrůznější konotace. Pro 56 % českých obyvatel jsou příležitostí setkat se a pobýt s nejbližšími, 21 % si svátky spojuje s oslavou narození Ježíše Krista a 27 % je vnímá jako jedno z nejvíce stresových období v roce (viz graf 1). 18 % respondentů se obává, že nevyjde s penězi, přitom na vánoční dárky si letos plánuje půjčit pouze 6 % obyvatel. Výsledky vyplynuly z nedávného průzkumu agentury pro výzkum trhu GfK Czech.

„Ve srovnání s loňským rokem se ukazuje, že si Češi na Vánoce opasky výrazně neutáhnou,“ komentuje výsledky průzkumu jeho autorka Sherin Dalíková, manažerka marketingu a komunikace GfK Czech, a dodává: „Vánoční dárky do 5 000 korun sice nakoupí většina respondentů (41 %, loni to bylo 51 %), avšak 28 % dotazovaných plánuje za dárky utratit do 10 000 korun, což je o 6 % více než loni (více graf 2). Úvěr či kreditní kartu letos k nákupu vánočních dárků využije 6 % dotazovaných, nejčastěji půjde o částku do deseti tisíc korun (35 %). Zadlužit se nad třicet tisíc korun plánují pouze 2 % respondentů, což lze z hlediska současného trendu zadlužování označit za pozitivní vývoj, protože loni to bylo 19 %.“

Stejně jako loni, i letos bude 64 % Čechů trávit svátky v rodinném kruhu a 30 % si k tomu přibere také své přátele. Pouze 3 % respondentů stráví Vánoce jen s partnerem a 1 % je vůbec neslaví, nebo zůstává samo. Vánoce si také řada Čechů spojuje s charitou, letos jich na předvánoční charitativní sbírku přispěje 20 %. Částka však bude symbolická, ve většině případů půjde o stokorunu (35 %). 28 % s příspěvkem ještě váhá a 50 % se k tomu rozhodně nechystá.

Informace pro média:


GfK Czech, s.r.o. (dříve GfK Praha) je v České republice předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, marketingových analýz, včetně konzultačního a poradenského servisu pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií a pro poskytovatele služeb ze soukromého i veřejného sektoru.

GfK Czech, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je poskytovatelem zásadních informací nezbytných při rozhodování o tržních strategiích firem působících v oblasti průmyslu, maloobchodu, služeb a médií. Nabízí komplexní informační a poradenské služby ve svých třech obchodních sektorech: Custom Research, Retail and Technology a Média. Jako celosvětově čtvrtá největší společnost provádějící marketingový výzkum působí ve více než 100 zemích s více než 10 000 zaměstnanci. V roce 2008 dosáhly tržby GfK Group 1,2 miliardy EUR. Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.com.

V roce 2000 se společnost GfK Czech kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK CzechINCOMA GfK (dříve INCOMA Research).

Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.czwww.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz
verze pro tiskverze pro tisk