GfK: Už 75 let zkoumáme chování spotřebitelů


Před pětasedmdesáti lety profesor Wilhelm Vershoven převedl do praxe svou myšlenku získávat informace o spotřebitelském chování prostřednictvím kontinuálních výzkumů. Společně s kolegy Dr. Erichem Schäferem a Dr. Ludwigem Erhardem založili společnost Gesellschaft für Konsumforschung, která je dnes známá pod anglickým označením Growth from Knowledge (GfK). V současnosti má přes 10 tisíc zaměstnanců působících ve více než 100 zemích. V roce 1991 GfK zahájilo svou činnost v tehdejším Československu.

GfK svým zkoumáním trhu v roce 1934 shromáždila data, která před tím nikdo nezkoumal. Zmapovala spotřebitelské chování v překvapivě různých oblastech – od dámských hedvábných punčocháčů, přes léky a motorové oleje, až po vitamínové doplňky a názory řemeslníků.

V roce 1957 vznikl panel domácností a začala se měřit loajalita ke značce. „Za vším stojí spolupráce s firmou Henkel, která pravidelně odebírala výzkumy a uzavřela s GfK smlouvu na využití 1000 domácností, což byla do té doby věc nevídaná. Každý týden hospodyňky zasílaly vyplněný nákupní deníček. Dnes registruje německý panel 30 tisíc domácností,“ vysvětluje vývoj Ondřej Tomas, generální ředitel GfK Czech.

Od sedmdesátých let GfK monitoruje segment rychloobrátkového zboží a postupně přechází do non-food sektoru a vzniká panel Retail and Technology. V osmdesátých letech nastartovalo měření televizní sledovanosti. GfK zvítězilo v konkurzu na TV výzkum pro veřejnoprávní televize ARD a ZTF. Dnes je díky panelu možné zmapovat sledovanost více než 72 tisíc diváků.

V roce 2005 se GfK rozšířilo o 47 společností a 1500 zaměstnanců. Výsledkem je 4. místo ve světovém žebříčku firem pracujících v oblasti výzkumu.

„V Česku začala před dvěma lety restrukturalizace, jejímž cílem byla optimalizace a efektivita činností agentury,“ dodává Ondřej Tomas. Změny vyvrcholily na jaře přejmenováním společnosti GfK Praha na GfK Czech a přestěhováním sídla na pražské Kavčí Hory.

Informace pro média:

GfK Czech, s.r.o. (dříve GfK Praha) je v České republice předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, marketingových analýz, včetně konzultačního a poradenského servisu pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií a pro poskytovatele služeb ze soukromého i veřejného sektoru.

GfK Czech, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je poskytovatelem zásadních informací nezbytných při rozhodování o tržních strategiích firem působících v oblasti průmyslu, maloobchodu, služeb a médií. Nabízí komplexní informační a poradenské služby ve svých třech obchodních sektorech: Custom Research, Retail and Technology a Média. Jako celosvětově čtvrtá největší společnost provádějící marketingový výzkum působí ve více než 100 zemích s více než 10 000 zaměstnanci. V roce 2008 dosáhly tržby GfK Group 1,2 miliardy EUR. Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.com.

V roce 2000 se společnost GfK Czech kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK Czech a INCOMA GfK (dříve INCOMA Research).

Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.czwww.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz