Hasiči obhájili pozici nejdůvěryhodnějšího povolání, naopak soudci v ČR ztrácejí


Hasiči v tuzemsku i ve světě potvrdili výsadní postavení nejdůvěryhodnějšího povolání. V Česku se v  těsném závěsu za nimi umístili poštovní doručovatelé, učitelé, lékaři a armádní příslušníci. Naopak nejmenší důvěře se celospolečensky těší politici. Před nimi figurují pracovníci v reklamním průmyslu. Vyplynulo to průzkum GfK Index důvěry pro rok 2009, který proběhl ve dvaceti zemích světa*.

„Hasiči byli i v minulých letech na prvním místě, ale letos důvěra v ně ještě vzrostla dokonce na 97 % oproti loňským 94 % a předloňským 93 %,“ vyzdvihl silné postavení vítězů mezi Čechy a Moravany Jaroslav Jíra, obchodní ředitel GfK Czech. „Pokud by se někdo chtěl při výběru povolání orientovat pozitivním vnímáním u spoluobčanů, měl by si hledat místo v učitelském sboru, v nemocnici, na poště nebo v armádním sboru,“ dodává Jaroslav Jíra.

Větší důvěry se u Čechů těší pracovníci na ochranu životního prostředí. Předloni jim věřilo 49 %, letos to už je 64 %. V Portugalsku mají ochránci přírody dokonce 88% důvěru. I „pošťáci“ poskočili v očích Čechů z 63 % v roce 2007 na současných 91 %. Naopak důvěru lidí čím dál tím více ztrácejí soudci. V průzkumu, který byl uskutečněn v letošním březnu, jim důvěřovalo pouhých 58 %. Přitom ještě před rokem a půl jim věřilo 88 % české populace. Pro zajímavost v sousedním Německu nebo ve Švýcarsku nyní soudci mají 79% důvěru a ve Švédsku dokonce 80%.

Graf důvěry v povolání v České republice naleznete ZDE.

Zajímavým zjištěním je, že 53 % obyvatel západní Evropy nedůvěřuje duchovenstvu. V regionech střední a východní Evropy této skupině věří 76 % lidí, což je zásluhou Polska (80 %) a Rumunska, kde duchovním důvěřuje rekordních 88 % populace. Naopak nejmenší důvěru má duchovenstvo
u Řeků (22 %).

„Odpovědi českých respondentů se nijak výrazně nelišily od odpovědí lidí v ostatních zemích. Jen k lékařům společně se Španěly a Portugalci mají nejvyšší důvěru, a to 92 %,“ shrnuje výsledky studie Jaroslav Jíra. Psychologové se shodují, že lidé při svém hodnocení vycházejí především z osobní zkušenosti a z tradic, což potvrzují i výsledky studie GfK.

* Studie GfK byla uskutečněna v březnu 2009 na reprezentativním vzorku obyvatel, ve věku 15 a více let. V České republice byla horní věková hranice respondentů 79 let. Studie se zúčastnilo 20 295 respondentů z 20 zemí.

Informace pro média:

GfK Czech, s.r.o. (dříve GfK Praha) je v České republice předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, marketingových analýz, včetně konzultačního a poradenského servisu pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií a pro poskytovatele služeb ze soukromého i veřejného sektoru.

GfK Czech, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Za finační rok 2008 dosáhla GfK Group tržeb ve výši 1,220.4 milionů EUR. Skupina GfK svými 115 společnostmi pokrývá více než 100 zemí. Z celkového počtu 10 267 zaměstnanců (ke 31. 3. 2009) pracuje 80 % mimo Německo.

V roce 2000 se společnost GfK Czech kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK CzechINCOMA GfK (dříve INCOMA Research).

Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.czwww.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz
verze pro tisk