Jaké jsou správné zásady zdravého životního stylu malých dětí?

Správná dětská výživa musí být pestrá, obsahovat všechny důležité látky, odpovídající množství energie a dostatek vhodných tekutin. Během dne má být rozložena do 5 až 6 dávek, přičemž hlavní jsou tři větší jídla, snídaně, oběd a večeře, ke kterým je vhodné dodat přibližně dvě menší svačinky. Většinu energetického příjmu by děti měly získat již v první polovině dne, proto je důležité nevynechávat snídani, a to ani, pokud spěchají do školy či školky. Pomyslným vrcholem by měl být oběd, který má pokrýt zhruba 30 až 35 % denního příjmu energie.

Z praxe však vyplývá, že velká část školáků snídaně či obědy úplně vynechává nebo k nim volí nevhodná jídla. Občerstvení ve stánku nebo restauraci typu fastfood totiž představám odborníků o zdravé výživě dětí příliš neodpovídá. Totéž ale můžeme říct o obědě u babičky, která ve snaze dopřát dítěti to nejlepší naopak ‚škodí‘,“ uvádí výživová specialistka MUDr. Šárka Andělová, CSc., ze Stop obezitě (STOB). 

Pro organismus malých dětí ve vývinu je potřeba nejenom zdravá strava, ale také pohyb a udržování se v kondici. Aneb jak říká jedno staré rčení: „Ve zdravém těle zdravý duch“. Pohyb a sport totiž zlepšují zdraví a tělesnou a psychickou zdatnost. Navíc přispívají k duševní pohodě a zvyšují sebevědomí a odolnost. „Podporujte u dětí pravidelný dostatek pohybu a snažte se je k tomu hravě motivovat. Stačí, když jim každý den zábavnou formou dopřejete trochu pohybu. Ať už se bude jednat o cestu do školy či školky, během které si třeba společně zazpíváte, nebo o výlet na zámek, do zoo či do zábavního parku,“ doporučuje Šárka Andělová a dodává: „Když děti naučíte plavat, lyžovat a jezdit na kole, budou vám za to v dospělosti vděčné. Pomůže jim to navazovat přátelství a také je to naučí vyrovnat se s případným neúspěchem či prohrou. Pohyb je navíc skvělá prevence nadváhy a dalších zdravotních komplikací a pomáhá zbavit se napětí, psychické únavy a stresu.“

Hravou formou seznamuje děti se zdravým životním stylem například projekt „Zdravě i hravě“ Revírní bratrské pokladny, zdravotní pojišťovny (dále jen „RBP ZP“). Cílem této preventivní edukační kampaně je podpořit povědomí široké veřejnosti, především rodičů a dětí samotných, o důležitosti zdravého stravování a dostatečného množství pohybu. „Pomocí dětských pohádek, soutěže o nejlepší recept na zdravou svačinku, propagačních materiálů v podobě leporela a prostírání pod talíř pro děti a přednášek na základních a mateřských školách vysvětlujeme dětem, proč zdravě jíst a pravidelně se hýbat. Zaměřujeme se však i na rodiče, kteří mohou navštívit webové nebo facebookové stránky projektu, kde naleznou spoustu návodů a rad,“ vysvětluje Ing. Lubomír Káňa, ředitel RBP ZP.

Pojišťovna si také nechala zpracovat výzkum s cílem zjistit, zda děti od 3 do 12 let dodržují zdravý životní styl. Z výzkumu například vyplynulo, že 60 % dětí v Čechách i na Moravě pravidelně několikrát týdně sportuje. Až 50 % moravských dětí však mezi nápoji dává přednost slazeným limonádám, v Praze jich vypije více než 0,5 litru denně 36 % dětí a ve zbytku Čech se k jejich preferenci přiznalo 43 % školáků. „Děti si neuvědomují, kolik je v jejich oblíbených nápojích cukru, rodiče by proto měli dohlédnout, aby to s nimi nepřeháněly. Přemíra cukru, které tyto limonády obsahují, totiž vede ke zdravotním obtížím. A zvláště při sportu je takové pití naprosto nevhodné,“ uvádí výživová specialistka Šárka Andělová a dodává: „Mnoho dětí také neví, že při pohybu je zdravější doplňovat cukry z ovoce. To jim dodá potřebnou energii a nejsou po něm tak unavené. Po každém sportovním výkonu by se proto měly hodně napít především čisté balené vody nebo vody z kohoutku a rovněž by měly sníst nějakou svačinku v podobě jablka nebo banánu.“

Děti by měly vypít alespoň 1,5 až 2,5 litru tekutin denně. Neměly by se přejídat, ale ani hladovět; velikost porce by měla být přizpůsobena jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě. Neměli by také zapomínat na konzumaci mléčných výrobků, neboť obsahují vápník, který je nezbytný pro růst jejich kostí a zubů. Když si dítě zamiluje sladké, smažené či slané jídlo, není vhodné mu ho úplně zakazovat, protože by ho o to více vyhledávalo mimo domov. Daleko lepší je zkusit ho omezit například na jednu dávku denně a dávat ho za odměnu, třeba za to, že sní zdravý oběd. Především však musíme začít u sebe a jít dětem příkladem. Důležité je umožnit dětem poznat co nejvíce chutí a hlavně se obrnit trpělivostí.

Informace pro média:

Call centrum
Každý pracovní den od 7 do 20 hodin na číslech 725 015 375 a 725 394 785.

Více informací naleznete na webu
www.zdraveihrave.cz
www.facebook.com/zdraveihrave.

O projektu Zdravě i hravě
„Zdravě i hravě“ je projekt Revírní bratrské pokladny, zdravotní pojišťovny, jehož cílem je zábavnou formou nadchnout už nejmenší děti pro zdravou stravu a pohyb. Jedná se o preventivní a výchovný program pro rodiče a děti ve věku od 3 do 12 let, který prostřednictvím dvou dětských pohádek o vitamínech a o Honzíkovi a za pomoci prostírání, leporela a dalších materiálů seznamuje děti se zdravým životním stylem. V rámci projektu probíhají také přednášky v mateřských a základních školách v Moravskoslezském kraji. Součástí projektu je i soutěž o dárkové balíčky.

Stance Communications, s.r.o.
Michaela Moučková
Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 513 052
E-mail: michaela.mouckova@stance.cz
Revírní bratrská pokladna zdravotní pojišťovna Tiskové středisko:
Současní klienti Bývalí klienti
Zobrazit další