Maloobchodní tržby a spotřeba se ve 2H10 odrazí svižně ode dna

Východisko: Tempo meziročního růstu vývozu v únoru zrychlilo z 9 % na 11 % a obchodní bilance dosáhla přebytku 15 mld. Kč, tedy o 6 miliard více než v loňském únoru. Vývoz roste již čtvrtý měsíc v řadě a hlavním tahounem byly exporty aut. Růst zahraničních prodejů zaznamenaly i elektro-výrobky. Díky tomu se po loňském propadu celková hodnota exportů vrátila na úroveň října 2008. Poměrně svižný růst vykázaly také dovozy, jejichž hodnota se meziročně zvýšila o 8 %, po 3% růstu vykázaném lednu.

Graf vývoje vývozu a dovozu naleznete ZDE.

Analytik Vojtěch Benda: Vývoj zahraničního obchodu zatím potvrzuje story o exportně taženém oživení ekonomiky. Svižné meziroční tempo exportů potvrzuje nadále silný růst zahraniční poptávky a zároveň signalizuje, že páteční čísla z průmyslu za únor ukážou poměrně robustní růst průmyslové výroby mezi 8 a 10 %. Oživení dynamiky dovozů je jasným signálem postupného posilování výroby po vyčerpání většiny přebytečných zásob a zotavující se domácí poptávky. Na druhou stranu nelze zapomínat na to, že oživení zahraniční poptávky a výroby se zatím týká pouze několika odvětví. Postupný návrat výroby k vyšším úrovním se v následujících měsících promítne do stabilizace zaměstnanosti, zároveň lze očekávat oživení nabídky nových pracovních míst.

Východisko: Přetrvávající slabost domácí poptávky nám naopak daly pocítit dnes zveřejněná data o maloobchodních tržbách, které v únoru meziměsíčně klesly (po sezónním očištění) o 0,5 % a meziroční pokles dosáhl 2,9 % (po -5 % v lednu). Dolů táhly tržby klesající prodeje zboží pro domácnost; pokračující mírný růst naopak vykázaly prodeje potravin.

Analytik Vojtěch Benda: Čísla však nejsou tak špatná, jak se na první pohled zdají být. Negativním faktorem zde nepochybně byla zima, v únoru tužší než obvykle, který se negativně promítl do tržeb oprav motorových vozidel. Naopak podstatně vyšší výdaje za opravy a žně autoservisů asi uvidíme v číslech za březen, kdy ustupující sníh odhalil zbědovaný stav našich silnic a motoristy zastihl netrénované ve slalomářských dovednostech. Pozitivním signálem je však obnovení růstu prodejů aut, po šestnáctiměsíčním setrvalém poklesu. Prodeje aut většinou odráží důvěru spotřebitelů v ekonomiku, a tudíž bývají často prvním vážnějším signálem obratu spotřeby a tržeb. Na rozdíl od většiny analytiků se domnívám, že maloobchodní tržby a spotřeba se odrazí ve 2H10 svižně ode dna a přispěje k růstu HDP.
 
Vojtěch Benda

ING Commercial Banking
257 474 432
E-mail: vojtech.benda@ing.cz

Informace pro média:

ING Commercial Banking je obchodní název pro aktivity korporátního bankovnictví ING Bank N.V. V České republice byla založena v roce 1992 jako organizační složka ING Bank N.V. Amsterdam. V roce 2008 dosáhla aktiva hodnotu přesahující 128 miliard korun. ING Commercial Banking je členem Burzy cenných papírů Praha a České bankovní asociace.

ING je globální finanční institucí holandského původu, nabízející služby v oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a správy aktiv 85 milionům soukromým, firemním a institucionálním klientům v 50 zemích. S více než 120 000 zaměstnanci se ING skládá ze širokého spektra prominentních společností, které slouží svým klientům pod značkou ING.

Pro více informací kontaktujte:
Zuzana Smolinsky
Manažerka komunikace a PR ING Commercial Banking
Nádražní 344/25, Praha 5
Tel.: 257 474 339, +420 602 204 835
E-mail: zuzana.smolinsky@ing.cz
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Account Manager
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz
verze pro tisk