Podléháme v období Vánoc stresu?

Přestože období Vánoc obecně vyvolává u občanů České republiky pozitivní pocity, pro mnohé z nás Vánoce zároveň znamenají značnou psychickou zátěž v podobě stresu, který podle většiny dotázaných k těmto svátkům neodmyslitelně patří. Ze studie společnosti GfK Praha* vyplývá, že téměř 60 % obyvatel spojuje tento stres s nedostatkem finančních prostředků na nákup vánočních dárků.

Stres z nakupování vánočních dárků respondenti významně často vázali na nedostatek finanční hotovosti. „Těžkosti vyjít s penězi v souvislosti s Vánocemi zmiňovaly až tři pětiny dotázaných. Možná také proto se ukazuje, že se lidé před Vánocemi příliš nechtějí pouštět do nákupu dražších dárků a až polovina z nich plánuje za dárky utratit sumu do 5 000 Kč (viz graf 1),“ uvádí Pavol Frič z GfK Praha, autor studie. Více než 20 000 Kč za dárky plánují vynaložit jen dvě procenta dotázaných. Jestli se obchodníkům nakonec podaří nákupní plány díky předvánočním slevám zvýšit, zůstává zatím otevřenou otázkou.

Graf 1 ke stažení ZDE

V současné době jsme svědky poměrně značné nabídky různých forem půjček peněz na nákup vánočních dárků. Nakoupit dárky na úvěr se chystá v letošním předvánočním období 5 % dotázaných (viz graf 2), kteří si však většinou chtějí půjčit obnos jen do výše 10 000 Kč. Zkušenosti s nákupem dárků na úvěr z minulých let má 11 % dotázaných. Zajímavé je, že nad 10 000 Kč hodlá dárky nakupovat významně častěji mladá generace a lidé s vyšším vzděláním, kteří pochopitelně mají i vyšší příjem. Větší sklon nakupovat dárky na úvěr pak mají ti, kteří plánují za dárky utratit více než 10 000 Kč.

Graf 2 ke stažení ZDE

Ideální představa Vánoc

Přes veškerý stres, kterému jsme vystaveni, však většina z nás dokáže překonat svůj odpor ke komercionalizaci Vánoc a upřímně se na ně těší. Je zcela příznačné, že faktor vánoční pohody je typický pro všechny vrstvy a kategorie obyvatelstva. „Většina Čechů Vánoce nespojuje s dovolenou v exotickém zahraničí, ale s lidským teplem v kruhu rodiny a přátel, bez nervování a shonu. Zdá se, že navzdory všemu stresu, který tomu předchází, je naprostá většina Čechů o Vánocích šťastná,“ dodává Pavol Frič. Z výzkumů dále vyplývá, že nakonec většina Čechů prožívá Vánoce podle svých ideálních představ, tj. v kruhu rodiny a přátel.

                                     Jak si představujete ideálně prožité Vánoce?

 N=100

 %

 v kruhu rodiny a přátel

 36

  v klidu, bez nervů a shonu

 32

  na horách / lyžování

 5

 odpočinek / relaxace / lenošení (bez práce)

 3

 na pláži u moře v teple / v cizině

 2

 sledovat TV, pohádky, filmy

 2

 tradičně (stromeček, cukroví, kapr, salát, 
 koledy, půlnoční mše)

 2

  jinak

 16

  neví

 2



*Studie se uskutečnila na přelomu října a listopadu 2008 formou osobních rozhovorů na území ČR. Soubor respondentů (N=1000) se skládal z osob starších patnácti let.

Informace pro média:

GfK Praha, s.r.o. je předním dodavatelem služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Společnost byla založena v únoru 1991. Zabývá se získáváním, analýzou a interpretací marketingových informací pro zákazníky z oblasti průmyslu, obchodu, médií i pro poskytovatele služeb ze soukromého
i veřejného sektoru.

GfK Praha, s.r.o. je součástí skupiny GfK Group, která je celosvětově pátou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svými 115 společnostmi působí po celém světě a pokrývá více než 90 zemí. Aktivity GfK ve střední a východní Evropě koordinuje firma GfK Austria se sídlem v Rakousku.

V roce 2000 se společnost GfK Praha, s.r.o. kapitálově spojila s českou nezávislou výzkumnou agenturou INCOMA, která od svého vzniku v roce 1991 dosáhla silného postavení na českém a slovenském trhu. Skupinu GfK v České republice v současné době tvoří dvě společnosti: GfK Praha, s.r.o. a INCOMA Research.

Stance Communications, s.r.o.
Viola Baštýřová
Account Manager
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 776 210 599
E-mail: viola.bastyrova@stance.cz
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
Tel.: +420 296 555 422
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
verze pro tiskverze pro tisk