Slané pochutiny u televize, sladkosti u počítače


Tři hlavní jídla denně, káva a dortík odpoledne. Oběd je většinou teplý a lidé ho zpravidla konzumují doma. Nová studie vypracovaná společností GfK Panel Services nazvaná „Stravování a konzumace nápojů v Německu"* ukazuje, že většina obyvatel Německa se ještě stále stravuje tradičním způsobem. Přesto se zdá, že se tento trend obrací, jelikož mladší generace má tendenci jíst méně pravidelně a stravu častěji konzumuje mimo domov.

Pro malou skupinu německých obyvatel, kteří vstávají v brzkých ranních hodinách, začíná den zhruba ve 4.30, kdy konzumují své první jídlo. Většina však následuje o něco později. Téměř 40 % Němců snídá mezi osmou a devátou hodinou a ještě více se jich pustí do jídla během následující hodiny. Pro mnohé je však tato hodina již ve znamení druhé snídaně. O víkendech si Němci rádi poleží a snídaně začíná zhruba o hodinu a půl později než během týdne. V ranních hodinách je obzvláště oblíbený chléb či pečivo spolu s džemem, medem nebo čokoládovou pomazánkou. Na zhruba 10 % stolů se ráno též objeví sýr, párky a cereálie, zatímco ovoce si rádo k snídani dopřeje téměř 9 % Němců.

Pro velkou většinu Němců se oběd skládá z teplého jídla. Méně než čtvrtina, často pracující ženy, se spokojí se studeným pokrmem. Překvapivě často je oběd konzumován doma. Kromě respondentů, kterým je 20 až 29 let, si tuto možnost nejčastěji vybraly všechny ostatní věkové skupiny. Vedle tradičních hlavních jídel se oblibě těší i odpolední svačiny. Převážně starší lidé často volí obvyklou kávu a dortík, zatímco mladší generace si oblíbila moderní variace, jako například koblihy, muffins (malé bochánky v papírovém košíčku) nebo brownies (čokoládové koláčky s oříšky), které mohou být spolu s kávou konzumovány za pochodu. Často se však spokojí i s čokoládovou tyčinkou. K večernímu jídlu se nejčastěji zasedá mezi sedmou a osmou hodinou, o víkendech i o trochu později. Nejoblíbenějším večerním jídlem je i nadále chléb s něčím studeným (52 %), přestože u pracujících obyvatel je patrný posun směrem k teplým večeřím. Pro někoho je večeře druhým teplým jídlem dne.

Mladí lidé častěji inklinují k nepravidelnému stravování

Pro většinu Němců zůstávají tři hlavní jídla a odpolední svačina pravidlem. Mladí lidé se však stravují a konzumují nápoje s menší pravidelností, často jen když mají hlad nebo žízeň a zbývá jim na to čas. Během několika následujících let se ukáže, zda tento zřetelný trend povede ke změně tradičních stravovacích návyků. Věková skupina respondentů, kterým je 20 a 24 let, se stravuje za pochodu nejčastěji a konzumuje kolem 40 % svých jídel mimo domov. Při pohledu na všechny věkové kategorie však zjistíme, že průměrný počet těch, kteří jedí mimo domov, je podstatně nižší, a to 28 %.

Salát stimuluje komunikaci

Přestože v téměř 19 % případů se Němci věnují jídlu, aniž by se nechali jakkoli rozptylovat, je rozmlouvání během jídla podstatně obvyklejší (27 %). Rádi také jedí při sledování televizních pořadů (19 %), když tráví čas u počítače (13 %), pracují (12 %), poslouchají rádio (10 %) nebo si čtou (8 %).

Čtení a poslech rádia patří k obvyklým aktivitám provozovaným během snídaně. Ranní konzumaci pečiva, müsli nebo vajíček Němci zároveň využívají k tomu, aby čtením novin a poslechem zpráv v rádiu zjistili, co přinese den. Jen třetina z nich si ráda během snídaně povídá. Naopak během poledního a večerního jídla rozmlouvá téměř polovina Němců. Zdá se, že salát povzbuzuje v lidech touhu komunikovat: zhruba 58 % respondentů si ráda popovídá při konzumaci tohoto pokrmu.

Více než třetina Němců má během večerního jídla puštěnou televizi a mnozí si dopřávají něco malého při sledování televizních programů i po zbytek večera. Nejoblíbenější jsou v tomto případě slané pochutiny a čokoláda. Během konzumace něčeho slaného je zapnutá televize v 60 % případů. Čokoládu si v tomto případě dopřává 36 % respondentů a 32 % preferuje pizzu, která se ukazuje být nejčastěji konzumovaným teplým pokrmem během sledování TV. Naopak při práci na počítači se respondenti nejčastěji uchylují k sladkostem, jako například k čokoládě a cukrovinkám.

 *Výzkum „Stravování a konzumace nápojů v Německu“ uskutečněný společností GfK Panel Services se zakládá na INTO, což je nový, celoroční on-line deník jídla a pití, který zkoumá šest hlavních otázek: „Kdo jí a pije co, kdy a kde, proč a jak?“ INTO zkoumá reprezentativní vzorek více než 4 500 spotřebitelů ve věkovém rozmezí 16 až 69 let a zároveň se zaměřuje na více než 400 000 situací, v nichž je jídlo a pití konzumováno. Pokrývá veškeré formy stravování a pití v každém typu situace, v průběhu celého dne, 365 dní v roce, v domácím prostředí i mimo domov.

Informace pro média:

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR (GfK Czech a INCOMA GfK) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.cz, www.incoma.cz.

GfK Group

GfK Group je poskytovatelem zásadních informací nezbytných při rozhodování o tržních strategiích firem působících v oblasti průmyslu, maloobchodu, služeb a médií. Nabízí komplexní informační a poradenské služby ve svých třech obchodních sektorech: Custom Research, Retail and Technology a Média. Jako celosvětově čtvrtá největší společnost provádějící marketingový výzkum působí ve více než 100 zemích s více než 10 000 zaměstnanci. V roce 2008 dosáhly tržby GfK Group 1,2 miliardy EUR. Pro další informace navštivte webové stránky: www.gfk.com.

Pro více informací kontaktujte:
GfK Czech
Sherin Dalíková
Marketing and Communications Manager
KAVČÍ HORY OFFICE PARK, Na Hřebenech II 1718/10, Praha 4 140 00
Tel.: +420 296 555 422, +420 777 027 009
E-mail: sherin.dalikova@gfk.com
Stance Communications, s.r.o.
Anna Topičová
Senior Account Executive
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 724 872 331
E-mail: anna.topicova@stance.cz