Volný pád německé ekonomiky se začíná zpomalovat


Východisko: Zpřesněné výsledky německého HDP za 1Q09 nepřinesly žádné překvapení oproti prvotnímu nástřelu mezikvartálního poklesu o 3,8 % a potvrdily tak nejsilnější pokles ekonomického výkonu od konce 2. světové války. Z pohledu struktury na první pohled zaujme pozornost mezikvartální pokles exportů o 9,7 %, resp. fixních investic o 16,2 %. Oba komponenty také nejvíce přispěly ke snížení HDP. Významný vliv na pokles HDP mělo také razantní snížení zásob, spojené s reakcí firem dostatečně nepřipravených na prudký pokles zahraniční poptávky. Stabilizující faktor (brzdící volný pád německé ekonomiky) naopak představoval návrat spotřeby domácností k mírnému růstu (+0,5 %) a opět kladná vládní spotřeba (+0,3 %). Ohledně spotřeby domácností stojí za to podotknout, že příznivé číslo bylo způsobeno hlavně nárůstem výdajů na nákup automobilů, který však zároveň částečně vytlačoval výdaje na ostatní spotřebitelské produkty.

Východisko: I přes pokles HDP a pokračující recesi německé domácnosti zjevně nepropadají bezhlavě pesimismu. Průzkum spotřebitelského sentimentu GfK potvrdil stabilitu důvěry pro nadcházející měsíc na 2,5 bodech (tedy stejně jako v květnu). Očekávání na vývoj budoucího příjmu se sice meziměsíčně zhoršily, jejich pokles však byl v rámci kompozitního indexu kompenzován optimistickým očekáváním na vývoj ekonomické situace a rostoucí ochotou utrácet. Čísla tak víceméně potvrdila výsledky den starého průzkumu Ifo.

Analytik Vojtěch Benda: Po prudkém poklesu HDP v prvním čtvrtletí se zdá, že volný pád německé ekonomiky se začíná zpomalovat. Ve změti negativních čísel o poklesu investic či vývozů lze najít (zatím) poměrně stabilní pilíř německé domácí poptávky. Po robustních růstových číslech z 1Q09 posilují konjunkturní průzkumy (Ifo, GfK) víru, že německý HDP by se ve 2Q09 mohl stabilizovat (ve smyslu přechodu mezikvartálních poklesů do stagnace), a to především díky nadále příznivému vývoji spotřebitelského sektoru. Otázkou ovšem zůstává, co se stane se soukromou spotřebou poté, co vyprchá efekt šrotovací prémie... Postupný odklon od nákupů dotovaných aut by mohl naopak vést k přesměrování výdajů domácností na ostatní zboží a společně s poklesem inflace tak udržet spotřebu domácností v kladných číslech. Německá ekonomika by se díky předpokládané stabilitě soukromé spotřeby, fiskálním stimulům a uvolnění měnové politiky ECB mohla tedy dostat z nejhoršího poklesu v nejbližších čtvrtletích. Na druhou stranu oživení v pravém slova smyslu není reálné do poloviny roku 2010, vzhledem k přetrvávajícímu pesimismu ohledně případného oživení poptávky v USA a Asii. Prudký pokles investiční aktivity spojený s redukcí výrobních kapacit možnosti návratu k rychlým tempům růstu HDP navíc ještě snižuje.

Vojtěch Benda

ING Wholesale Banking
257 474 432
E-mail: vojtech.benda@ing.cz

Informace pro média:


ING Wholesale Banking je obchodní název pro aktivity korporátního bankovnictví ING Bank N.V. V České republice byla založena v roce 1992 jako organizační složka ING Bank N.V. Amsterdam. V roce 2007 dosáhla aktiva hodnotu přesahující 56 miliard korun. ING Wholesale Banking je členem Burzy cenných papírů Praha a České bankovní asociace.

ING je globální finanční institucí holandského původu, nabízející služby v oblasti bankovnictví, pojišťovnictví a správy aktiv 75 milionům soukromým, firemním a institucionálním klientům v 50 zemích. S více než 120 000 zaměstnanci se ING skládá ze širokého spektra prominentních společností, které slouží svým klientům pod značkou ING.

ING Group si je dobře vědoma své korporátní zodpovědnosti a globálně iniciovala projekt „Chances for Children“. Ve vztahu k tomuto projektu se ING Wholesale Banking v České republice rozhodla spolupracovat s Nadací Terezy Maxové dětem, která svými cíly ideálně zapadá do její strategie – podpory vzdělání, volnočasových a sportovních aktivit. Spolupráce je ojedinělá i svým způsobem rozdělování grantů, neboť grantová komise je složena nejen ze zástupců Nadace, ale i zaměstnanců ING Wholesale Banking.

Pro více informací kontaktujte:
ING Wholesale Banking
Eva Chlumová
Marketing & Communications Manager
Nádražní 344/25, Praha 5
Tel.: 257 474 339, +420 724 464 192
E-mail: eva.chlumova@ing.cz
Stance Communications, s.r.o.
Viola Baštýřová
Account Manager
Salvátorská 931/8, Praha 1
Tel.: + 420 224 810 809, + 420 776 210 599
E-mail: viola.bastyrova@stance.cz